Selecteer Pagina

21-11-2022

Een warme zorg voor iedereen

In UZ Leuven gaan we samen voor een persoonsgerichte, warme zorg. Onze dagelijkse opdracht is om elke patiënt, naaste en medewerker zich welkom te laten voelen, onder meer door de manier waarop we met elkaar omgaan. Zeven UZ Leuven-gezichten geven het goede voorbeeld in een inspirerende campagne.
Misschien kreeg je al een ‘goeiemorgen’ van personeelsdirecteur Peter of een ‘prettige dag’ van Abou die in de centrale productie-eenheid werkt. Zeven medewerkers in uiteenlopende functies tonen in een ziekenhuisbrede campagne hoe zij op hun manier hartelijk en respectvol omgaan met collega’s en patiënten.

Elkaar begroeten in de gang. Dubbelchecken of je boodschap goed begrepen is. Tijd maken voor een goed gesprek. Het zijn eenvoudige, maar waardevolle engagementen die een groot verschil kunnen maken.

Kernwaarden voor medewerkers en patiënten

Dat onze medewerkers en patiënten belang hechten aan een hartelijke en respectvolle omgang met elkaar, blijkt uit de quickscan-bevraging. Via die vragenlijst kreeg elke medewerker en patiënt eind 2021-begin 2022 de kans om zijn of haar visie op de kwaliteit van zorg in UZ Leuven te geven.

De resultaten tonen dat waarden als vriendelijkheid, empathie en aandacht voor de mens achter de patiënt en medewerker, een grote rol spelen in de keuze voor UZ Leuven als werkgever of zorginstelling. Daarbij werd ook duidelijk dat die waarden nog meer en beter kunnen toegepast worden.

Samen met onze zeven boegbeelden willen we medewerkers aansporen om mee te streven naar een persoonsgerichte cultuur in UZ Leuven en tegelijkertijd ons engagement tonen in het hele ziekenhuis.

Pijlers voor een warme zorg

Je leest alles over persoonsgerichte zorg en patiëntenparticipatie in UZ Leuven op intranet/warmezorg. Daar vind je ook de andere pijlers voor een warme zorg en meer concrete voorbeelden om die in de praktijk toe te passen.
Graag een extra poster op je dienst of afdeling? Stuur een mailtje naar communicatie@uzleuven.be.

Meer artikels

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vroege signalen van achteruitgang herkennen bij patiënten is belangrijk om op tijd aan de alarmbel te kunnen trekken. De Pediatrische Early Warning Score, kortweg PEWS, kan daarin een sleutelrol spelen door subtiele veranderingen te identificeren in de gezondheidstoestand van jonge patiënten. Zo ondersteunt PEWS de eigen klinische interpretatie aan het bed.

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

De afgelopen tien jaar brachten een enorme revolutie in de behandeling van inflammatoire darmziekten zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Niet alleen stonden onze artsen mee aan de wieg van heel wat nieuwe geneesmiddelen, ze ontwikkelden ook een meer holistische aanpak in samenwerking met collega-zorgverleners uit verschillende disciplines.

1 jaar patiëntenpanel: wat leeft er bij patiënten en hun naasten?

1 jaar patiëntenpanel: wat leeft er bij patiënten en hun naasten?

In het patiëntenpanel denken patiënten en naasten van patiënten mee na over hoe we onze zorg en dienstverlening kunnen verbeteren. Minstens vier keer per jaar bespreken ze ziekenhuisbrede onderwerpen die hen, vanuit hun eigen ervaring, nauw aan het hart liggen. Wist je dat je als medewerker of dienst concrete vragen of initiatieven aan het panel kan voorleggen?