Selecteer Pagina

12-01-2022

Krijg nog beter inzicht in patiënten­­ervaringen

Waar liggen volgens patiënten de sterktes en verbeterpunten van jouw hospitalisatie-eenheid, medische dienst of zorgprogramma? Je komt het te weten via de vernieuwde applicatie die de resultaten van de Vlaamse Patiëntenpeiling rapporteert.

De Vlaamse Patiëntenpeiling (VPP) is niet nieuw: al enkele jaren gebruikt het ziekenhuis die vragenlijst van de Vlaamse overheid om te peilen naar ervaringen van gehospitaliseerde patiënten. Ook de UZ Leuvenapplicatie om onze interne resultaten te raadplegen, bestaat al langer. Maar onlangs ontwikkelde de dienst managementinformatierapportering (MIR) samen met het datawarehouseteam een versie 2.0 met een pak meer cijfers en mogelijkheden.

Twee nieuwe peilingen

Pieter Stijnen van de MIR: “De applicatie bestaat al zo’n vijf jaar, maar was aan een grondige update toe. Nieuw is bijvoorbeeld dat, naast de resultaten via de Octopuzschermen, ook de resultaten via mynexuzhealth worden opgenomen. Daarnaast zijn er twee peilingen bijgekomen: van het dagziekenhuis en van het kinderziekenhuis. Al die data komen nu automatisch bij het datawarehouseteam terecht, een specifiek IT-team dat de MIR ondersteunt. Het manuele werk van de vorige versie is dus verleden tijd.”

De MIR en het datawarehouseteam van IT zorgden voor een grondige update van de VPP-app. Op de foto (v.l.n.r.) Tijs Delabastita, Pieter Stijnen, Rik Declercq en Anne Mulkers.

“Verder hebben we aan de data meer nuttige dimensies gekoppeld. Waar je vroeger enkel de resultaten per hospitalisatie-eenheid kon raadplegen, kan je nu ook gericht per medische dienst en per zorgprogramma kijken wat patiënten ervaren.”

Meer details, meer potentieel

Dat zorgkwaliteit en patiënttevredenheid moeilijk te rapporteren zijn, weet het MIR-team maar al te goed. Daarom is het belangrijk om de resultaten van de VPP breed en gedetailleerd te kunnen rapporteren. “Hoe beter zorgverleners zicht krijgen op de sterktes en verbeterpunten van hun eenheid, dienst of zorgprogramma, hoe meer potentieel er is om daar ook iets mee te doen”, zegt Pieter.

“Hoe beter zorgverleners zicht krijgen op sterktes en verbeterpunten, hoe meer potentieel er is om daar ook iets mee te doen”

De resultaten worden maandelijks geüpdatet en je kan ze per jaar bekijken. Binnenkort komt er ook de extra mogelijkheid om gedetailleerde trends in patiënttevredenheid door de tijd te bekijken.

Bekijk de patiënttevredenheid over jouw afdeling, dienst of zorgprogramma via intranet/kwaliteit (link Resultaten Vlaamse patiëntenpeiling per eenheid).

Meer artikels

Van patient zero naar een nieuw wondzorgbeleid

Van patient zero naar een nieuw wondzorgbeleid

Skin tears zijn een veelvoorkomend wondzorgprobleem en hebben een grote impact op zowel patiënten als zorgverleners. Na een opvallende PIMS-melding startte op de dienst thoraxheelkunde eind 2022 een grensverleggend pilootproject rond deze problematiek. Aangepaste verbanden en inzetten op preventie zorgden alvast voor mooie resultaten.

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vroege signalen van achteruitgang herkennen bij patiënten is belangrijk om op tijd aan de alarmbel te kunnen trekken. De Pediatrische Early Warning Score, kortweg PEWS, kan daarin een sleutelrol spelen door subtiele veranderingen te identificeren in de gezondheidstoestand van jonge patiënten. Zo ondersteunt PEWS de eigen klinische interpretatie aan het bed.

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

De afgelopen tien jaar brachten een enorme revolutie in de behandeling van inflammatoire darmziekten zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Niet alleen stonden onze artsen mee aan de wieg van heel wat nieuwe geneesmiddelen, ze ontwikkelden ook een meer holistische aanpak in samenwerking met collega-zorgverleners uit verschillende disciplines.