Selecteer Pagina

17-11-2021

Nieuwe job: diensthoofd facilitaire dienst

Thomas Hoevenaeghel voelt zich een beetje Christoffel Columbus: zijn eerste maanden als diensthoofd van de facilitaire dienst waren één grote ontdekkingsreis.
Thomas begon ooit als loopjongen in een groot hotel en werkte nadien op internationaal niveau in de facilitaire sector. Hoewel hij helemaal niets afwist van de zorgsector, werd hij erg getriggerd om de uitdaging in UZ Leuven aan te gaan.

Wandelende encyclopedie

Thomas: “Ik heb de luxe gehad om de eerste twee maanden met mijn voorganger Luc Vanhaverbeke te mogen samenwerken, een wandelende encyclopedie met UZ Leuven-kennis. Verder heb ik zoveel mogelijk mensen ontmoet, gekeken en geluisterd. Ik reserveer elke dag een uur in mijn agenda om langs te gaan bij mijn teams. Ik leid meer dan 850 medewerkers, verspreid over het ziekenhuis. Het is voor mij heel belangrijk om te weten wat er leeft op de werkvloer.”

“De grootste uitdaging is om als catering mee te evolueren met de nieuwe normen en veranderende gewoontes.”

Hij moest meteen aan de slag want in oktober moest er al een beleidsplan voor de komende jaren op tafel liggen. Thomas: “Ik kon gelukkig rekenen op collega’s, andere diensthoofden, directieleden, professoren, sociale partners en op mijn eigen kennis en ervaring. Maar het was wel een spannende opdracht op zo’n korte tijd.”

Catering van de toekomst

“De grootste uitdaging is om als catering mee te evolueren met de nieuwe normen en de veranderende gewoontes. De meeste gezinnen eten ’s avonds een warme maaltijd, maar in het ziekenhuis krijgen de patiënten ’s middags een driegangenmenu. Misschien moeten we eens bevragen of ze dat niet liever anders zien? Zijn onze medewerkers en bezoekers tevreden met het huidige assortiment of willen ze bijvoorbeeld ook een pokébowl of ramen eten? En hoe kunnen we genoeg aanbod brengen voor vegetariërs of veganisten?”

“We mogen ook gerust wat meer benadrukken dat we een eigen bakkerij hebben en dat we zo lokaal mogelijk en seizoensgebonden proberen te werken. Veel patiënten weten dat niet.”

“Storytelling over onze activiteiten zou kunnen bijdragen tot een goede perceptie. Ik wil graag bekijken hoe we dat kunnen waarmaken, samen met medewerkers uit verschillende disciplines.”

Meer artikels

Van patient zero naar een nieuw wondzorgbeleid

Van patient zero naar een nieuw wondzorgbeleid

Skin tears zijn een veelvoorkomend wondzorgprobleem en hebben een grote impact op zowel patiënten als zorgverleners. Na een opvallende PIMS-melding startte op de dienst thoraxheelkunde eind 2022 een grensverleggend pilootproject rond deze problematiek. Aangepaste verbanden en inzetten op preventie zorgden alvast voor mooie resultaten.

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vroege signalen van achteruitgang herkennen bij patiënten is belangrijk om op tijd aan de alarmbel te kunnen trekken. De Pediatrische Early Warning Score, kortweg PEWS, kan daarin een sleutelrol spelen door subtiele veranderingen te identificeren in de gezondheidstoestand van jonge patiënten. Zo ondersteunt PEWS de eigen klinische interpretatie aan het bed.

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

De afgelopen tien jaar brachten een enorme revolutie in de behandeling van inflammatoire darmziekten zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Niet alleen stonden onze artsen mee aan de wieg van heel wat nieuwe geneesmiddelen, ze ontwikkelden ook een meer holistische aanpak in samenwerking met collega-zorgverleners uit verschillende disciplines.