Selecteer Pagina

11-01-2023

Nog beter samenwerken dankzij training

Communiceren, coördineren en samenwerken in een interdisciplinair team en in stressvolle situaties die snel evolueren: een evidentie wordt dat nooit. Daarom organiseert anesthesie tweemaal per jaar simulatietrainingen voor de assistenten, verdiepende stagiairs (coassistenten) en verpleegkundigen. Die vinden plaats in het verloskwartier, in de PAZA en onlangs nog tijdens een driedaagse trainingsmarathon in het OKA.

Eén sessie van een simulatietraining duurt twee uur en zo werden er in het OKA maar liefst vijf per dag georganiseerd. Dat maakt dat er ongeveer honderd mensen getraind werden op drie dagen.

Structuur in de chaos

Dr. Elke Van Gerven: “Simulatietraining is een techniek om reële casussen zo goed mogelijk na te bootsen op een interactieve manier. Per sessie nemen er drie anesthesisten en drie verpleegkundigen deel.”

Een crisissituatie brengt altijd chaos mee, het is de kunst om die in goede banen te leiden.

Dr. Elke Van Gerven

“We trainen anesthetische complicaties en gebruiken daarbij de crisis resource management-techniek (CRM), waarmee je aan de hand van vijftien kapstokken een urgente situatie in goede banen kan leiden. De bedoeling is om in de hele chaos een zekere structuur te krijgen, zodat de opvang van een incident vlekkeloos kan verlopen.”

Communicatie: essentieel

“We zetten vooral in op communicatie. Het gaat heel eenvoudig over de manier waarop dingen gevraagd worden: dat moet ten eerste duidelijk gebeuren, degene die het hoort moet mondeling bevestigen en het nodige materiaal halen, en moet daarna ook bevestigen dat het materiaal voorhanden is.”

“Dat klinkt simpel, maar communiceren tijdens een kritisch incident is net enorm moeilijk en toch essentieel.”

Ten for ten is ook een belangrijk principe. Het betekent dat je tien seconden even herhaalt wat er gebeurd is en vertelt waar je de volgende tien minuten naartoe gaat.”

“Communiceren klinkt simpel, maar het is net enorm moeilijk en toch essentieel.”

“Een crisissituatie brengt altijd chaos mee, het is de kunst om die in goede banen te leiden en tot een goed einde te brengen. Goede communicatie en vragen om terugkoppeling kunnen een nog grotere chaos voorkomen.”

Debriefing

Na de training volgt de onmisbare debriefing.

“Na de simulatie volgt de onmisbare debriefing. We bespreken wat goed en minder goed ging, of er duidelijk gecommuniceerd werd, of er goed leiderschap was en of er werd geanticipeerd op het mogelijke incident. Kortom, we bespreken kort de CRM-principes.

Simulatietrainingen helpen om echte kritieke procedures veiliger en efficiënter te laten verlopen.

Het zou moeten lukken dat je als arts of verpleegkundige in een crisissituatie terechtkomt met de mensen waar je eerder de opleiding mee volgde. Maar je neemt de De kunst is om de chaos in goede banen te leiden ervaring sowieso mee in eender welk team.

Iedereen moet een eerste keer kritieke procedures en situaties meemaken. Simulatietrainingen kunnen die eerste keer veiliger en efficiënter laten verlopen.”

Meer artikels

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vroege signalen van achteruitgang herkennen bij patiënten is belangrijk om op tijd aan de alarmbel te kunnen trekken. De Pediatrische Early Warning Score, kortweg PEWS, kan daarin een sleutelrol spelen door subtiele veranderingen te identificeren in de gezondheidstoestand van jonge patiënten. Zo ondersteunt PEWS de eigen klinische interpretatie aan het bed.

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

De afgelopen tien jaar brachten een enorme revolutie in de behandeling van inflammatoire darmziekten zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Niet alleen stonden onze artsen mee aan de wieg van heel wat nieuwe geneesmiddelen, ze ontwikkelden ook een meer holistische aanpak in samenwerking met collega-zorgverleners uit verschillende disciplines.

1 jaar patiëntenpanel: wat leeft er bij patiënten en hun naasten?

1 jaar patiëntenpanel: wat leeft er bij patiënten en hun naasten?

In het patiëntenpanel denken patiënten en naasten van patiënten mee na over hoe we onze zorg en dienstverlening kunnen verbeteren. Minstens vier keer per jaar bespreken ze ziekenhuisbrede onderwerpen die hen, vanuit hun eigen ervaring, nauw aan het hart liggen. Wist je dat je als medewerker of dienst concrete vragen of initiatieven aan het panel kan voorleggen?