Selecteer Pagina

25-05-2022

Palliatieve raadpleging: antwoord op complexe palliatieve vragen

Palliatieve zorg is de totaalzorg voor mensen bij wie geen genezende behandeling meer mogelijk is. Daarbij kunnen zich situaties voordoen die zowel bij de behandelende zorgverlener als bij de patiënt zelf complexe vragen of twijfel oproepen. In UZ Leuven kunnen patiënten en hun zorgverlener daarvoor onder meer ten rade gaan op de palliatieve raadpleging.

Palliatieve raadpleging

Dr. Eva Oldenburger is een van de drie palliatieve artsen op de raadpleging: “Op maandagvoormiddag hebben we een raadpleging voor ambulante patiënten die complexe palliatieve vragen hebben. Dat kan gaan van een lastige zoektocht naar correcte informatie, over een moeilijk gesprek als er nog weinig behandelingsmogelijkheden zijn, tot een euthanasievraag waarbij de patiënt concrete stappen wil zetten.”

“We vinden het belangrijk om de patiënt te zien samen met zijn betrokken zorgverlener. Zo kunnen we het gesprek onmiddellijk multidisciplinair aangaan en is iedereen op de hoogte van de afspraken.”

“Patiënten op onze raadpleging hebben meestal al diep nagedacht en veel opgezocht. Er circuleert helaas nog veel foute informatie en patiënten zijn vaak ongerust. Als ze op de raadpleging de correcte informatie en ondersteuning krijgen, voel je dat er bij hen een zorg wegvalt.”

dr. Eva Oldenburger

Palliatief consult op andere raadpleging

“Er is niet alleen de raadpleging op maandag: we kunnen als palliatief arts ook ingeschakeld worden tijdens een andere raadpleging van de patiënt, zodat hij niet extra naar het ziekenhuis hoeft te komen. Dat heeft de voorkeur, maar moet wel tijdig aangevraagd worden: een palliatief gesprek neemt tijd in beslag. Maar als je als arts voelt dat je vastzit met een patiënt en dat er moeilijke beslissingen genomen moeten worden, kun je ons, of een van onze verpleegkundigen, altijd om hulp vragen.”

Ondersteunende rol

“We merken dat onze ondersteunende rol en de palliatieve raadpleging nog niet goed gekend zijn in het ziekenhuis. Collega-zorgverleners denken vaak dat we vooral betrokken zijn als patiënten worden opgenomen op de palliatieve zorgeenheid of palliatief naar huis gaan. Terwijl we net in het hele palliatieve proces kunnen ingeschakeld worden.”

“Veel palliatieve vragen worden heel goed opgevangen door de sociaal werker of psycholoog van de afdeling. Maar zorgverleners worstelen soms met diepgaande of ingewikkelde palliatieve kwesties. En dan kunnen wij hen zeker van dienst zijn.”

Ondersteuning nodig bij een complexe palliatieve zorgvraag?

Contacteer het palliatieve team:
> dr. Eva Oldenburger
> dr. Karen Van Beek, coördinator PST
> dr. Kathleen Forceville
Via tel. 32422 (PST), op weekdagen tussen 8.30 en 17 uur

Meer artikels

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vlot communiceren over de toestand van de patiënt: doe het met PEWS

Vroege signalen van achteruitgang herkennen bij patiënten is belangrijk om op tijd aan de alarmbel te kunnen trekken. De Pediatrische Early Warning Score, kortweg PEWS, kan daarin een sleutelrol spelen door subtiele veranderingen te identificeren in de gezondheidstoestand van jonge patiënten. Zo ondersteunt PEWS de eigen klinische interpretatie aan het bed.

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

Revolutie in behandeling inflammatoire darmziekten

De afgelopen tien jaar brachten een enorme revolutie in de behandeling van inflammatoire darmziekten zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Niet alleen stonden onze artsen mee aan de wieg van heel wat nieuwe geneesmiddelen, ze ontwikkelden ook een meer holistische aanpak in samenwerking met collega-zorgverleners uit verschillende disciplines.

1 jaar patiëntenpanel: wat leeft er bij patiënten en hun naasten?

1 jaar patiëntenpanel: wat leeft er bij patiënten en hun naasten?

In het patiëntenpanel denken patiënten en naasten van patiënten mee na over hoe we onze zorg en dienstverlening kunnen verbeteren. Minstens vier keer per jaar bespreken ze ziekenhuisbrede onderwerpen die hen, vanuit hun eigen ervaring, nauw aan het hart liggen. Wist je dat je als medewerker of dienst concrete vragen of initiatieven aan het panel kan voorleggen?